سرخط خبرها

نگاهی به نمایشگاه نقاشی «رقص رنگ» در نگارخانه حامی،

  • کد خبر: ۱۴۳۶۶۸
  • ۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۹
نگاهی به نمایشگاه نقاشی «رقص رنگ» در نگارخانه حامی،
۴۵ اثر نقاشی فرشته صفرزاده، بانوی هنرمند نقاش شهرمان در نمایشگاه انفرادی «رقص رنگ» برای علاقه‌مندان به هنر نقاشی در گالری حامی به نمایش گذاشته شده است.

سرو یزدی | شهرآرانیوز؛  ترکیب رنگ با آب و نقش بستن تصاویری متفاوت روی بوم‌های نقاشی، تصاویری گاه واقعی و گاه برگرفته از ذهن و ورای واقعیت ها، حاصل ذهن خلاق هنرمند است و هر بیننده‌ای را دست کم برای دقایقی به تفکر فرومی برد. این روز‌ها ۴۵اثر از فرشته صفرزاده، بانوی هنرمند نقاش شهرمان که دستاورد سال‌ها آموختن، تجربه و خلاقیت هایش است، در نمایشگاه انفرادی «رقص رنگ» برای علاقه‌مندان به هنر نقاشی در گالری حامی به نمایش گذاشته شده است و تا ۱۶ دی از ساعت ۱۶ تا ۱۹ ادامه خواهد داشت.

این هنرمند، متولد سال۱۳۶۱ در مشهد، دانش آموخته رشته مهندسی کشاورزی، علوم صنایع غذایی است. او که از کودکی و دوران تحصیل، به هنر و ادبیات علاقه‌مند بوده است، شروع به یادگیری نقاشی را از طراحی و سیاه قلم هایش آغاز کرد تا به صورت حرفه‌ای کار با رنگ روغن و آبرنگ و... را آموخت.

تصویر احساس

فرشته صفرزاده با اشاره به آنکه ایده اولیه آثارش همه برگرفته از احساساتش است، می‌گوید: گاه دیدن یک تصویر در قاب زندگی که از آن لذت می‌برم، ایده‌ای برای خلق آثار بعدی من است. گاه یک گل، مناظر طبیعت یا حتی زندگی روزمره و مناظر شهری و روستایی سوژه‌های من هستند. در گذشته خلق آثارم شاید زمانی طولانی‌تر را به خود اختصاص می‌داد، اما با تجربه و تکرار، این زمان کوتاه و کوتاه‌تر شد. گاهی بدون آنکه گذر زمان را احساس کنم، بعد از چند ساعت، تابلویی را مقابل خودم می‌بینم که دستاورد آموزش، تمرین و تجربه بیش از پیش من است.

او درباره علاقه و اجرای سبک کارهایش بیان می‌کند: بیشتر آثارم اکسپرسیونیست، نیم انتزاعی و رئالیست است و کار با آبرنگ را برای انتقال حس هایم انتخاب کردم. بیش از ۷۵اثر، دستاورد سال‌ها تجربه و تلاشم است که در این نمایشگاه ۴۵اثر در ابعاد ۴۰در۵۰ و ۷۰در۵۰ و ۷۰در۱۰۰ سانتی متر در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

فرهنگ سازی و اقتصاد هنر

این هنرمند جوان با بیان آنکه شروع قیمت تابلو‌ها را به گونه‌ای انتخاب کرده است که امکان خرید برای علاقه‌مندان مهیا شود، می‌افزاید: متأسفانه با افزایش قیمت ها، برای هدیه دادن‌های متداول، گاهی حتی برای خرید یک ظرف، شاید معادل قیمت یک اثر هنری پرداخت شود که احتمال شکستن آن هم وجود دارد؛ درصورتی که تابلو نقاشی یا سایر صنایع دستی، اثری هنری است که با گذشت سال‌ها هم ارزشش افزوده می‌شود و هم ماندگار است. به اعتقاد من، در بحث اقتصاد هنر و فرهنگ سازی برای خرید آثار هنری و صنایع دستی سال هاست که این موضوع مطرح است، اما این اتفاق هنوز هم مغفول مانده است.

وی ادامه می‌دهد: فرهنگ سازی دراین زمینه سبب ایجاد حس خوب برای هنرمند، خریدار و آن فردی می‌شود که آن هدیه را می‌گیرد و روی دیوار خانه یا محل کارش نصب می‌کند. همچنین، این فرهنگ باعث ایجاد انگیزه بیشتر برای کار بین هنرمندان و درآمدزایی آن‌ها از راه حرفه‌ای هنر خواهد شد.

صفرزاده تصریح می‌کند: با تورم و افزایش قیمت‌ها روبه رو هستیم، اما هنوز هم آثار هنرمندان برای حفظ و تداوم چرخه اقتصادی هنر نسبت به سایر کالا‌ها افزایش قیمت چندانی نداشته است. این درحالی است که باتوجه به افزایش قیمت مواد اولیه مانند رنگ و بوم و قلم مو و... زحمت کار و تلاش هنرمند، هنوز هم این رقم، درآمدزایی چندانی برای هنرمندان محسوب نمی‌شود. اما انگیزه من برای این نمایشگاه برقراری ارتباط با مخاطب و یادآوری فرهنگ سازی خرید آثار نقاشی است. متأسفانه آثار هنری مانند کتاب است. شاید به صورت متداول و بسیار عادی مردم برای کالای تزیینی چندبرابر یک کتاب هزینه کنند، اما برای خرید کتاب این اتفاق نمی‌افتد. درصورتی که گاه یک کتاب می‌تواند مسیر یک زندگی را تغییر دهد یا سبب ماندگارشدن بسیاری از خاطرات و اتفاقات شود.

این نقاش مشهدی درباره اقتصاد هنر در زمینه ترغیب مخاطب و فرهنگ سازی برای خرید آثار هنری در وضعیت فعلی تورم و کرونا نیز توضیح می‌دهد: وقتی هنر به عنوان یک فعالیت اقتصادی برای هنرمند مطرح می‌شود، بحث درآمدزایی و امرار معاش برایش مطرح است. نمی‌توان به این موضوع بی تفاوت بود و به راحتی از کنارش گذشت. من در این سال‌ها به زمینه فروش آثار وارد نشدم و از روی علاقه این کار را انجام می‌دهم. به اعتقاد من باید با تمرین و تجربه یک هنرمند به سبک و امضای خودش برسد و آن زمان است که حرفی برای گفتن خواهد داشت. همچنین، آن زمان باید با حضور و شرکت در نمایشگاه‌های مختلف به ارائه آثارش بپردازد.

هر کاری اثر هنری نیست

وی درباره وضعیت هنرمندان نسل جوان و تازه وارد به این حرفه نیز تصریح می‌کند: متأسفانه باید یادآور شد در گذشته تعداد انگشت شماری هنرمند بنام و شناخته شده و صاحب سبکی در کشور و در خطه خراسان به منصه ظهور رسیدند، خوش درخشیدند و آثاری ماندگار هم برای ما به یادگار گذاشتند. درواقع به هر فردی صرف کشیدن نقاشی، هنرمند اطلاق نمی‌شود.

راه اندازی آموزش و اهمیت دادن به آن در گستره آکادمیک و تجربی کار بسیار ارزشمندی برای کشف و هدایت استعداد افراد در هنر است، اما فراموش نکنیم این به معنای آن نخواهد بود که به صرف علاقه و گذراندن دوره‌های آموزشی، فرد حتما دارای توانمندی در هنر خواهد بود. همچنین، در ابتدای راه نمی‌توان توقع به دست گرفتن فضای هنری، درخشیدن و حتی درآمدزایی داشت. ممارست و جدیت و به صورت مداوم مطالعه را نباید از خاطر برد و نمی‌توان دنیای بزرگ رقابت را در فضای کنونی جهانی و در مقیاس کوچک‌تر کشور و شهرمان نادیده گرفت.

فضای مجازی و رقابت‌ها

وی با اشاره به اینکه بازار فضای مجازی اتفاق خوبی برای دیده شدن و رقابت است، اظهار می‌کند: متأسفانه گاهی در فضای مجازی یا حقیقی برخی آثار بنام هنری فروش هم می‌رود و مخاطب خودش را نیز دارد، اما دراین میان گاه شاهد کار‌های ساده و سطحی هم هستیم که می‌توان به این آثار نام آثار بازاری پسند اطلاق کرد که افرادی به عنوان هدیه‌ای مناسب در بین سایر هدایای مناسب دیگر، آن‌ها را برگزیده اند و بحث آن از آثاری که هنری است، کاملا جداست. فرشته صفرزاده می‌گوید: به تعداد همه افرادی که دستی در هنر دارند، به ویژه در هنر نقاشی، پیاده کردن ایده یا یک سوژه مشترک و نحوه اجرای آن متفاوت است. متریال، دقت، زاویه دید، حس و زمانی که یک فرد برای خلق اثرش می‌گذارد، در خلق یک اثر بسیار مهم است و همین موارد یک اثر را از دیگر آثار مشابه متفاوت می‌سازد.

وی در ادامه خاطرنشان می‌کند: باید رتبه بندی هنری در آثار لحاظ شود و صرف حضور واسطه‌ها در فروش نقاشی و گاه که به آن شانس هم اطلاق می‌شود، نه تنها نمی‌تواند به کل اقتصاد هنر شهرمان کمک کند، بلکه گاه می‌تواند بسیار مخرب باشد؛ زیرا شاید برای بسیاری از هنرمندان امکان عرضه و فروش آثارشان که چه بسا بهتر هم است، وجود نداشته باشد و همین موضوع سبب انزوای بسیاری از آن‌ها شود. باید تفاوت آثار هنری با آثار هنری بازاری مشخص باشد، اما مرجعی وجود ندارد.

خلق آثار و انتقال حس مشابه

این بانوی نقاش، درباره حضور در عرصه‌های ملی و بین المللی هنرمندان نیز بیان می‌کند: حضور در این عرصه‌ها باید هنگامی انجام شود که حرفی متفاوت برای گفتن با آثار هنری یک هنرمند وجود داشته باشد. آن زمان است که می‌توان با خلق آثار جدید، درخشید. هنر دارای جایگاهی والاست. به صرف نقاشی کشیدن نمی‌توان خالق یک اثر بود. خالق آثار باید آثاری قابل دفاع برای حرف زدن با نگاهی مختص به خود ارائه کند؛ آثاری که مخاطب با دیدن آن‌ها به حس مشترک با خالق اثر برسد.

شاید آن زمان بتوان گفت گام‌ها برای طی کردن پله‌های هنر درست برداشته شده اند. او درباره ظهور و بروز برخی سبک‌های تلفیقی هنر در نقاشی امروز نیز تصریح می‌کند: به تعداد آدم‌های روی کره زمین ما دارای سلایق گوناگون هستیم. ازاین رو، سلایق مختلف، علایق جدید را هم به همراه دارد. تا زمانی که به اصل و ذات و جوهره هنر آسیبی نرساند، تفاوت‌ها گاه خلاقیت‌های خوبی را به ارمغان خواهد آورد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->